Nieuwsbrief SmartCapital

 
Tesla is op moment van schrijven meer waard (geprijsd) op de beurs dan Volkswagen, Daimler, BMW, GM, Ford, Fiat-Chrysler en Peugeot samen.

Om het nog duidelijker te maken, dit betreft de volgende merken:

  • Volkswagen
  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Bentley
  • Bugatti,
  • Lamborghini
  • Porsche
  • Mercedes
  • Smart
  • BMW
  • Mini
  • Rolls-Royce
  • Buick
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Corvette
  • GMC
  • Ford
  • Fiat
  • Alfa Romeo
  • Lancia
  • Chrysler
  • Dodge
  • Jeep
  • RAM
  • Maserati
  • Peugeot
  • Citroën
  • Opel.

Dit is natuurlijk een indrukwekkende lijst en het hoeft geen uitleg dat in aantallen Tesla niets is ten opzichte van al deze fabrikanten samen. Maar de waarde is natuurlijk niet deze merken en aantallen, maar wat het ons in de toekomst kan opbrengen.

Om ook dit wat extra te benadrukken. Tesla verkocht in 2019 365.000 auto’s, VW alleen verkocht er 6.278.000, meer dan 17x zoveel.

Laten we de stand opmaken op vandaag.

Tesla had over de laatste twaalf maanden een omzet van $26,02 miljard. De zeven andere fabrikanten (verder “de Zeven”) konden een omzet genereren van $1.087,17 miljard. Ofwel 41,8x zoveel.

Tesla realiseerde een operationele winst in deze periode van $841 miljoen, de Zeven $48,21 miljard ofwel 57,3x zoveel. De operationele marge van Tesla bedroeg 3,23%, deze van de Zeven 4,43%.

Op de onderste lijn leed Tesla een verlies van $144 miljoen. De Zeven realiseerden een winst van $29,39 miljard.

En laat het duidelijk zijn, deze zeven fabrikanten zijn niet gekozen op winstcijfers, want dan had bijvoorbeeld Ford er niet bij gestaan, het zijn gewoon de merken die mij het meeste aanspreken.

En als we gaan kijken naar de operationele marge, zien we dat Tesla slechter scoort dan de Zeven.

2019 was het eerste jaar waarin Tesla een positief operationeel resultaat realiseerde. Dus de marge groeit bij Tesla, maar het zit nog ver van de toppers zoals Peugeot met 8,5%, BMW 7,7% en VW met 6,4%. En dan was het voor de meeste autobouwers ook nog een slechte periode. Neem als voorbeeld Daimler (Mercedes) welke maar een operationele marge realiseerde van 0,6%, terwijl dit in normale jaren ook tussen de 6% en 8% is.

Tesla is een groeibedrijf en is in staat, nu de omvang groot genoeg is, ook winst in de boeken te kunnen schrijven. Maar wat verwachten beleggers nu eigenlijk te kunnen verdienen met deze aandelen?

Verwachten beleggers dat binnen 10 jaar Tesla even groot is als de Zeven samen? Tesla groeide de afgelopen jaren sterk, maar in het laatste jaar was dit nog "maar" 15%. Hoe groter Tesla wordt, hoe trager de groei ook zal zijn. Daarnaast zagen we dat ook de Zeven nog groei kenden, met bijvoorbeeld een groei van 8,64% voor BMW.

Verwachten beleggers dan dat Tesla fors hogere marges gaat realiseren dan deze bedrijven? De operationele marge moet nog verdubbelen om in de top drie te kunnen komen (in een zwak jaar).

Of gaat de markt er vanuit dat Tesla geen autofabrikant is maar een techbedrijf en hierdoor zal stijgen naar een marge van 20%?

Of een combinatie van beide? Vergeet niet dat ook Tesla fabrieken en personeel nodig heeft om de auto’s te kunnen bouwen, dit zal nog massa’s kapitaal opslorpen. En waarom zouden zij dan zoveel goedkoper kunnen assembleren waardoor ze veel meer winst kunnen halen?

Hoeveel Tesla’s werden bovendien verkocht in plaats van een andere auto omdat de overheden wereldwijd de elektrische wagens enorm bevoordelen en subsidiëren?

Hoe lang zal het nog duren eer één of meerdere van deze fabrikanten een wagen uitbrengt die evengoed of beter is dan een Tesla? Geloven de beleggers echt dat ze dit niet kunnen en dat ze zich in een hoekje gaan laten dringen en afslachten? 

Of denken de beleggers in Tesla dat het autonoom rijden het bedrijf naar de stratosfeer zal brengen? Waarom dan alleen Tesla? Hoeveel impact zal het autonoom rijden hebben op de totale automarkt? Wie weet gaan de aantallen van verkochte wagens hierdoor wel gedeeld door 10 of 20.

Kortom, Tesla kan nog wel marktaandeel winnen en groeien, maar de andere fabrikanten gaan dit niet zonder slag of stoot laten gebeuren en de gulle sponsoring van de overheden blijft ook niet duren.

De potentiële waarde die Tesla heeft, is vele malen kleiner dan de prijs die er vandaag voor wordt betaald.

Voor wie gelooft dat een flink deel van de waarde uit de batterijen-afdeling zal komen, deze was vorig jaar nog maar goed voor 6,2% van de omzet en had een brutomarge van 12,4% ten opzichte van 16,8% van de auto’s. Voorlopig is dit nog niet aan de orde.

De boodschap die ik vooral wil meegeven is, laat u vandaag niet verleiden door de enorme stijgingen die u ziet, maar blijf met uw twee voeten op de grond. Mijn advies: volg de meute niet, want dat gaat vroeg of laat fout. Beleg in solide bedrijven die (tijdelijk) ondergewaardeerd zijn. Dat is veel veiliger en verstandiger...

 

Nieuw aandeel

Deze week heb ik naar mijn abonnees een mail uitgestuurd met daarin een uitgebreide omschrijving van een nieuw ondergewaardeerd aandeel dat ik heb opgenomen. Het in België gehuisveste bedrijf is marktleider en één van de belangrijkste toeleveranciers van de wasserijmarkt.

De ontwikkeling van nieuwe technologie is uitermate belangrijk voor dit bedrijf en haar klanten. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen de klanten hun gemiddeld waterverbruik en energieverbruik sterk drukken. Iets wat je verwacht dat belangrijk is in de huidige tijd van milieubewuste bedrijven.

Over de afgelopen vijf jaar kon de tastbare boekwaarde quasi verdubbelen. De omzet steeg in deze periode met 6,7% per jaar. De nettowinst met 3,9%. Deze lage stijging van winst is vooral terug te vinden in het mindere jaar in 2019, en dan nog vooral de tweede jaarhelft. Als we naar de groei van de winst over vijf jaar tot en met 2018 kijken, dan zien we een 14% stijging op jaarbasis.

Het bedrijf heeft al eens in de selectie gezeten van juli 2014 tot maart 2017. Na een slecht halfjaar in 2013 konden we het aandeel toen oppikken aan €13,97. In maart 2017 namen we dan afscheid aan €43,3 omdat deze te ver boven de faire waarde van €36,5 stond die ik toen had berekend. 

Ik ben er vrij zeker van dat we nu een nieuwe koopkans zien. Het aandeel is momenteel te koop aan minder dan de helft van onze verkoopprijs toen. 

Wat ik niet mag vergeten te melden, is dat ze constant investeren in verkoop en service in Azië omdat daar een groot deel van de groei van zal komen.

Wilt u geïnformeerd worden welk nieuw ondergewaardeerd aandeel ik gekocht heb?

  

600_button_abonneer_hier_pd.jpg 
  

dan krijgt u mijn boek en het SMART Pennies Rapport er gratis bij. 

Sam Hollanders

 

Met vriendelijke groet, 

Sam Hollanders
SMART Capital